Krizové řízení
Úkoly obce při přípravě a řešení mimořádných událostí a krizových situací
§ 15 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému: Orgány obce (obecní úřad)
Orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva.
Orgány obce při výkonu státní správy za tímto účelem:
• organizují přípravu obce na mimořádné události,
• podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem (dále jen „IZS“),
• zajišťují varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
• hospodaří s materiálem civilní ochrany,
• poskytují hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke
zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu,
• podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
• vedou evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených
požadavky civilní ochrany v obci.
K plnění výše uvedených úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany. Při zřizování těchto zařízení a plnění úkolů ochrany obyvatel jsou orgány obce povinny postupovat podle zákona o IZS a podle zákona o požární ochraně.
Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení.
Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.
§ 16 zákona č. 239/2000 Sb.: Starosta obce
Starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací:
• zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
• organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností
(„dále jen ORP“) evakuaci osob z ohroženého území obce,
• organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce,
• je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
§ 21 zákona č. 240/2000 Sb.: Starosta obce
Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací; ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí.
Starosta obce dále:
• za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení může zřídit krizový štáb obce jako
svůj pracovní orgán,
• zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách
správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby a
podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
• plní úkoly stanovené starostou ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové
situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu ORP,
• odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového
řízení určených Ministerstvem vnitra.
V době krizového stavu starosta obce:
• zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím
nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil HZS kraje,
• nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce,
• organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva,
• zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové situace.
Pokud starosta obce neplní v době krizového stavu úkoly stanovené tímto zákonem, může hejtman převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti hejtman neprodleně informuje obec a ministra vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.
§ 21a zákona č. 240/2000 Sb., zákon o krizovém řízení: Obecní úřad
Obecní úřad dále za účelem zajištění připravenosti obce na řešení krizových situací:
• organizuje přípravu obce na krizové situace,
• poskytuje obecnímu úřadu ORP podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu ORP,
• vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d krizového zákona), pro
kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností, v jehož správním obvodu se nachází,
• vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí (§ 39e krizového zákona), pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází,
• se podílí na zajištění veřejného pořádku,
• plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností při přípravě na krizové situace a jejich řešení.
Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.
Ostatní (§ 22, odst. 1, zákona č. 240/2000 Sb., zákon o krizovém řízení)
Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí starosta obce zajišťuje provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné vydat nařízení obce, nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu. Stejný postup se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení obce. Náklady vynaložené na provedení krizových opatření stanovených obcí uhrazuje obec z obecního rozpočtu.
POVODŇOVÉ ORGÁNY obcí dle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů. Dle § 78 uvedeného zákona obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi, je-li v jejich územních obvodech možnost povodní, zřídit povodňovou komisi, jinak tuto činnost zajišťuje obecní rada. Předsedou povodňové komise obce je starosta obce. Další členy komise jmenuje z členů obecního zastupitelstva a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi. Povodňové orgány obcí jsou podřízeny povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností. Povodňové orgány obcí ve svých územních obvodech v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi:
• potvrzují soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně, povodňovým plánem obce,
• zpracovávají povodňový plán obce a předkládají jej k odbornému stanovisku správci povodí, v případě drobných vodních toků správci těchto vodních toků,
• provádějí povodňové prohlídky,
• zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení
náhradních funkcí v území,
• prověřují připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů,
• organizují a zabezpečují hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečují varování právnických a fyzických osob v územním obvodu obce s využitím jednotného systému varování,
• informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán obce s rozšířenou působností,
• vyhlašují a odvolávají stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
• organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových
plánů a v případě potřeby vyžadují od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
• zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťují další záchranné práce,
• zajišťují v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizují náhradní
zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,
• provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, zjišťují účelnost
provedených opatření a podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností,
• vedou záznamy v povodňové knize.
Dokumenty
ANALÝZA RIZIK ORP VSETÍN.pdf
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA akt. 7.10.2024.pdf
POVODŇOVÝ PLÁN KAROLINKA 2011.pdf
POVODŇOVÁ KOMISE MĚSTA.pdf
ČEZ ŘEŠENÍ MIMIOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ V DISTRIBUČNÍ SOUSTAVĚ.png
Připravenost domáctností na nouzové situace+evakuační zavazadlo.pdf
Integrovaný záchranný systém ČR.pdf
Krizové řízení Zlínského kraje.pdf
Bezpečnostní systém v ČR a krizové řízení .pdf