Krizové řízení

Úkoly obce při přípravě a řešení mimořádných událostí a krizových situací

§ 15 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému: Orgány obce (obecní úřad)

Orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva.

Orgány obce při výkonu státní správy za tímto účelem:

• organizují přípravu obce na mimořádné události,

• podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem (dále jen „IZS“),

• zajišťují varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,

• hospodaří s materiálem civilní ochrany,

• poskytují hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke

zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu,

• podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,

• vedou evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených

požadavky civilní ochrany v obci.

K plnění výše uvedených úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany. Při zřizování těchto zařízení a plnění úkolů ochrany obyvatel jsou orgány obce povinny postupovat podle zákona o IZS a podle zákona o požární ochraně.

Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení.

Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.

§ 16 zákona č. 239/2000 Sb.: Starosta obce

Starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací:

• zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,

• organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností

(„dále jen ORP“) evakuaci osob z ohroženého území obce,

• organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce,

• je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.


§ 21 zákona č. 240/2000 Sb.: Starosta obce

Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací; ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí.

Starosta obce dále:

• za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení může zřídit krizový štáb obce jako

svůj pracovní orgán,

• zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách

správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby a

podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,

• plní úkoly stanovené starostou ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové

situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu ORP,

• odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového

řízení určených Ministerstvem vnitra.


V době krizového stavu starosta obce:

• zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím

nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil HZS kraje,

• nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce,

• organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva,

• zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové situace.

Pokud starosta obce neplní v době krizového stavu úkoly stanovené tímto zákonem, může hejtman převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti hejtman neprodleně informuje obec a ministra vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.


§ 21a zákona č. 240/2000 Sb., zákon o krizovém řízení: Obecní úřad

Obecní úřad dále za účelem zajištění připravenosti obce na řešení krizových situací:

• organizuje přípravu obce na krizové situace,

• poskytuje obecnímu úřadu ORP podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu ORP,

• vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d krizového zákona), pro

kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou

působností, v jehož správním obvodu se nachází,

• vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí (§ 39e krizového zákona), pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází,

• se podílí na zajištění veřejného pořádku,

• plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností při přípravě na krizové situace a jejich řešení.

Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení.


Ostatní (§ 22, odst. 1, zákona č. 240/2000 Sb., zákon o krizovém řízení)

Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí starosta obce zajišťuje provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné vydat nařízení obce, nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšení na úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu. Stejný postup se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení obce. Náklady vynaložené na provedení krizových opatření stanovených obcí uhrazuje obec z obecního rozpočtu.


POVODŇOVÉ ORGÁNY obcí dle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů. Dle § 78 uvedeného zákona obecní rada může k plnění úkolů při ochraně před povodněmi, je-li v jejich územních obvodech možnost povodní, zřídit povodňovou komisi, jinak tuto činnost zajišťuje obecní rada. Předsedou povodňové komise obce je starosta obce. Další členy komise jmenuje z členů obecního zastupitelstva a z fyzických a právnických osob, které jsou způsobilé k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi. Povodňové orgány obcí jsou podřízeny povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností. Povodňové orgány obcí ve svých územních obvodech v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi:

• potvrzují soulad věcné a grafické části povodňových plánů vlastníků (uživatelů) pozemků a staveb, pokud se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně, povodňovým plánem obce,

• zpracovávají povodňový plán obce a předkládají jej k odbornému stanovisku správci povodí, v případě drobných vodních toků správci těchto vodních toků,

• provádějí povodňové prohlídky,

• zajišťují pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení

náhradních funkcí v území,

• prověřují připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů,

• organizují a zabezpečují hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu, zabezpečují varování právnických a fyzických osob v územním obvodu obce s využitím jednotného systému varování,

• informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán obce s rozšířenou působností,

• vyhlašují a odvolávají stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,

• organizují, řídí, koordinují a ukládají opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových

plánů a v případě potřeby vyžadují od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,

• zabezpečují evakuaci a návrat, dočasné ubytování a stravování evakuovaných občanů, zajišťují další záchranné práce,

• zajišťují v době povodně nutnou hygienickou a zdravotnickou péči, organizují náhradní

zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území,

• provádějí prohlídky po povodni, zjišťují rozsah a výši povodňových škod, zjišťují účelnost

provedených opatření a podávají zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností,

• vedou záznamy v povodňové knize.